Met verbijstering en grote bezorgdheid heeft Schildklier Organisatie Nederland (SON) kennisgenomen van het bericht dat de schildkliermedicatie Thyrax binnenkort niet meer leverbaar is. De oorzaak zijn problemen bij de verplaatsing van de productie door producent Aspen naar Duitsland en het niet tijdig gereed hebben van de eisen voor de productielijn. 'Het is een fout in de planning waarvan schildklierpatiënten nu de dupe worden', zegt Rietje Meijer, directeur SON.

Thyrax is het bekendste schildkliermedicijn in Nederland, waarvan zo'n 350.000 schildklierpatiënten afhankelijk zijn. Het bericht over de leveringsproblemen komt van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG). Nadat SON de afgelopen twee jaren hard en succesvol heeft gestreden tegen het gedwongen wisselen van merk, zorgt de producent Aspen nu zelf voor een gedwongen switch. Een overstap die voor duizenden patiënten, zo leert de ervaring uit eerdere veranderingen, forse lichamelijke en psychische klachten kan opleveren. Vorig jaar nog leverde enkel een verpakkingswijziging van Thyrax al meer dan 2.000 klachten over bijwerkingen op.

Ongeloof

'Bij patiënten overheerst woede en ongeloof. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? De producent lijkt het overzetten van de productie te hebben onderschat. SON wil dit tot op de bodem uitgezocht hebben', aldus Rietje Meijer. Dat leidt helaas nu niet tot een oplossing van het huidige leveringsprobleem, dat nog maanden kan duren.

Wat kunnen patiënten doen?

Patiënten moeten de websites van SON en het CBG in de gaten houden. Die zullen de laatste stand van zaken laten zien. SON vraagt advies aan haar Medische Adviesraad en verwacht op korte termijn een brief van hen, die SON vervolgens zal plaatsen op haar website. Daarnaast onderhoudt SON nauwe contacten met het CBG over wat patiënten te doen staat. 'Daarbij kijken we ook naar het voorkeursalternatief, want deze medicatie luistert nauw. Te allen tijde geldt dat patiënten met hun arts overleggen', benadrukt Meijer.

Meer informatie

Patiënten kunnen met vragen bellen met Het Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ) op werkdagen van 9.00-17.00 uur. Telefoonnummer 088-120 50 20 (lokaal tarief). SON publiceert alle ontwikkelingen op haar website schildklier.nl, dus ook de adviezen van artsen en de vragen en antwoorden die het CBG heeft opgesteld.

Bijwerkingen kunt u melden op de website van Lareb. Klik hier.